Saksalainen, usein referenssinä käytetty testi saattaa johtaa kuluttajaa harhaan. Jos testitulokset tai myyjä suosittelee kasvot menosuuntaan käytettävää istuinta turvallisimpana vaihtoehtona, hälytyskellojen pitäisi alkaa soida. Selkä menosuuntaan on ehdottomasti turvallisin tapa kuljettaa myös isompaa lasta.
Viimeksi päivitetty 25.10.2016
- Nykyisenä referenssinä käytetty saksalainen turvaistuintesti antaa pisteitä monista eri ominaisuuksista, esimerkiksi helposta asennettavuudesta ja hyvistä ohjeista. Myös pestävät kankaat nostavat istuimen pisteitä.
- Selkä menosuuntaan istuminen on törmäystestitutkimuksien mukaan kaikista turvallisinta niin pitkään kuin vain lasta on suinkin mahdollista istuttaa niin päin. Asiantuntijat neuvovat pitämään lasta jopa 4-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan asennettavassa istuimessa.
- Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat useasti vaikeampia kiinnittää kuin kasvot menosuuntaan istuimet. Näin ollen selkä menosuuntaan istuimet eivät saa parhaita pisteitä saksalaisessa testissä. Tämä saattaa harhaanjohtaa kuluttajaa, jos istuimien myyjä ei kerro koko totuutta istuimien turvallisuudesta. Kasvot menosuuntaan -istuimet saavat usein enemmän pisteitä kuin selkä menosuuntaan -istuimet.
Jos haluat turvallisimman istuimen, kysy myyjältä Plus-testistä
Ruotsissa tehtävä Plus-istuinturvallisuustesti kertoo todellisuuden istuimen turvallisuudesta. Testi on istuimia valmistaville firmoille vapaaehtoinen, joten kaikki istuimet eivät ole Plus-testattuja.
”Plus-testissä mitataan päähän ja niskaan kohdistuvia voimia. Testimenetelmä on raja-arvoiltaan muita testejä tiukempi, eivätkä kasvot menosuuntaan istuimet ole vielä toistaiseksi Plus-testissä pärjänneet”, koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta kertoo.
Suomessa tyypillisimmät vaaratilanteita aiheuttavat kolarit ovat törmäys toiseen autoon, nokkakolari tai ulosajo.
”Näissä kaikissa tapauksissa tarvitaan paras mahdollinen suoja lapselle. Kuljetustapa on lapsen turvallisuuden kannalta tärkeintä. Alle 4-vuotias lapsi kannattaa laittaa autoon sopivaan selkä menosuuntaan -istuimeen”, Elovaara sanoo.
Pitäisikö istuimen kiinnityksen helppouden mittaaminen poistaa testistä?
Pitäisikö referenssitestistä poistaa kokonaan kiinnitettävyyden helppous, jotta selkä menosuuntaan istuimet saisivat korkeammat tulokset? Asia ei ole Liikenneturvan mielestä näin yksinkertainen.
”Asia on tietysti niinkin, että oikea kiinnitys suojaa lasta”, Elovaara huomauttaa.
Väestötasolla vaikeasti kiinnitettävä istuin voi siis olla huonosti kiinnitettynä useammalla matkaajalla kuin helposti kiinnitettävä istuin. Näin ollen väestötasolla voidaan sanoa, että helppo kiinnitys lisää turvallisuutta.
I-Size tiukentaa EU:n istuinturvallisuusvaatimuksia vuonna 2018
Tällä hetkellä EU:ssa on sallittu myydä E-säännön mukaisia istuimia. Kriteeristö on laadittu vuonna 1995. Tietämys istuimien turvallisuudesta on kehittynyt, joten vuonna 2018 astuu voimaan uudet i-Size vaatimukset.
Uudet ECE R129 -vaatimukset eli i-Size-standardi:
- Alle 15 kuukauden ikäiset lapset matkustavat aina selkä menosuuntaan.
- Istuimet testataan myös sivuttaisten törmäysten suhteen.
- Isompien lasten istuimet ovat isofix-kiinnityksellä.
- Istuimien käyttösuositukset määritellään lapsen iän ja pituuden mukaan. Koska lapset ovat eri kokoisia, pienikokoista tai isokokoista lasta ei laiteta vääränkokoiseen istuimeen.