Tässä vaiheessa lapsi käyttää käsiään saadakseen lähikontaktin sinuun, joten varo silmälasejasi ja korvakorujasi! Nyt lapsi osaa erottaa oman itsensä muista ja siksi hän saattaa vierastaa ihmisiä, jotka eivät ole ennestään tuttuja.
Viimeksi päivitetty 29.5.2011
Lapsesi liikkuu nyt aiempaa enemmän. Hän liikkuu eteenpäin pyörimällä, vetämällä itseään tai ryömimällä. Lapsi saattaa jopa nousta pystyyn tukea vasten yltääkseen johonkin kiinnostavaan – esimerkiksi leluun hyllyllä, banaaniin matalalla pöydällä tai palikkakasaan kaapissa. Nyt lapsi osaa seurata jonkinasteista suunnitelmaa, ja tästä syystä hän tuntee jossain määrin hallitsevansa omia toimiaan ja maailmaansa.
Lapsi on nyt myös erittäin sosiaalinen, hän nauraa, hymyilee ja jokeltelee. Hän myös laulaa ja liikkuu musiikin tahdissa ja kuullessaan laululeikkejä tai loruja osoittaa ilonsa taputtamalla käsiään ja liikkumalla muilla tavoin. Lapsi on myös hyvä matkimaan ääniä.
Motoriikka ja muisti kehittyvät
Lapsi harjoittelee myös hienomotorisia valmiuksiaan, kuten leivänmurujen poimimista pöydältä pinsettiotteen eli peukalon ja etusormen avulla. Mielenkiintoinen tehtävä voi olla pienien esineiden poimiminen laatikosta ja niiden huolellinen takaisin laittaminen. Kannattaa olla tarkkana, jotta lapsi ei saisi käsiinsä mitään vaarallista nielaistavaa.
Nyt lapsen mielestä polvella leikittävät leikit, kuten ”Körö, körö kirkkoon”, ovat loistavia. Yksinkertaisten leikkien – kukkuu-leikki, piiloleikit ja tavaroiden viskaaminen syöttötuolista alas – avulla lapsi oppii ymmärtämään objektipysyvyyttä eli sitä, että esineen ei tarvitse olla poissa, vaikkei se juuri nyt näykään. Sen sijaan, että vauva seuraavalla kerralla unohtaisi esineen, kun se tipahtaa lattialle, hän yrittääkin nähdä, minne se katosi. Näin vauva pystyy leikkimään omaa versiotaan kukkuu-leikistä, mikä stimuloi vauvan muistia.
”Vilma oli seitsemän kuukautta vanha, rupesin laittamaan hänen suosikkinallensa torkkupeiton alle hänen leikki-essään lattialla. Alussa hän ei lainkaan reagoinut, joten jätin osan nallesta näkyviin. Ja heti leikki muuttui jännemmäksi! Pian hän ei tarvinnut pientäkään apua, vaan veti peiton pois nallen päältä heti, kun olin sen sinne laittanut. Vähitellen vaikeutin leikkiä laittamalla useamman peiton nallen päälle.”
Saara, 9 kuukautta vanhan Vilman äiti
Hyviä leluja
• luukkukirjat, erilaiset tunnusteltavat kirjat sekä kirjat, jotka kertovat eläimistä ja niiden äänistä.
• pallot – on olemassa lastenpalloja, joiden pinnassa on koloja, jolloin lapsen on helpompi tarttua niihin.
• pehmonallet ja nuket
• pinottavat lelut, kuten purkit ja renkaat
• kolmiulotteiset vieterikuvakirjat ja esiin pomppaavat vieteriukon tapaiset lelut
• palikat
Pitäkää myös taukoa
Vaikka yhteispeli vanhemman ja lapsen välillä on tärkeää, ei lasta tarvitse koko ajan viihdyttää. Vauvalle on myös hyväksi leikkiä yksin ja kokea ympäröivä maailma omalla tavallaan. On kuitenkin hyvä rajoittaa leikkikehässä vietettyä aikaa. Vauvan lempipuuhaa on maailman tutkiminen vapaasti vanhemman valvovan silmän alla.
Kolme palikkaa
Laita kolme palikkaa istuvan lapsen eteen. Jos lapsi ei tee aloitetta palikoiden poimimiseen, anna hänelle palikka kumpaankin käteen. Sitten voit antaa hänelle kolmannen palikan. Huomaat, kuinka lapsi päästää irti yhdestä palikasta, jotta voisi tarttua viimeisenä tarjottuun palikkaan.
Missä on nenäsi?
Pyydä lasta osoittamaan nenäänsä. Auta, jos se on tarpeen. Pyydä häntä sitten osoittamaan sinun nenääsi. Jatka leikkiä muilla ruumiinosilla. Laula ”Pää, olkapää, polvet, varpaat”.
Aurinko, aurinko lettuja paistaa
Aurinko, aurinko lettuja paistaa, hauska on auringon lettuja maistaa. Kiipeän puuhun, pistelen suuhun, loput voin heittää ukolle kuuhun.
Riimejä ja loruja
Lue ja laula riimejä ja loruja lapselle, ja toistele niitä, joista lapsi näyttää pitävän. Tavujen rytmi opettaa lapselle, mistä sana alkaa ja taas seuraava alkaa. ”Körö, körö kirkkoon” -tyyliset leikit ovat erityisen uosittuja.
Saippuakuplia
Lapset rakastavat saippuakuplien katsomista ja sitä, että voivat yrittää ottaa niitä kiinni.
Kotitekoiset saippuakuplat
1 lasi vettä, 1 rkl glyserolia (apteekista), 2 rkl tiskiainetta
Väännä piippurassi tai rautalanka renkaaksi kuplien puhaltamista varten tai käytä tyhjää lankarullaa. Puhalla kuplia ja auta vauvaa kurottamaan käsiään niitä kohti. Ulkona ollessa on hienoa katsella, kuinka tuuli tarttuu upliin ja saa ne liitämään kauas.
Lue myös:
Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri
Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille
Monikkolasten ja erityislasten leikki
Lähteet:
Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm