Kaksivuotiaan puhe on huomattavasti aiempaa ymmärrettävämpää ja hän osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin. Kaksivuotiaan riippumattomuus ja tahto ovat lujia, ja sanaa ”minun”, käytetään usein. Apusi ei aina ole tervetullutta, koska kaksivuotias ”osaa itse”. Jos yrität saada kaksivuotiasta pysähtymään esimerkiksi ruoka- tai nukkumaanmenoaikaan, saattaa seurata raivokohtaus.
Viimeksi päivitetty 29.5.2011
Kaksivuotias haluaa hallita tilannetta. Hän on aiempaa parempi kontrolli oman kehonsa suhteen. Hän oppii pukeutumaan ja riisuutumaan itse sekä pesemään kätensä. Lasta kiinnostavat yhteenkuuluvat asiat, musiikki ja mielikuvitusleikit. Lapsi osaa ratkaista asioita ennen kuin tekee ne ja pitää asioista, jotka vaativat päätöksentekoa. Hän pohtii mielellään, miten pukisi nuken ja mihin auto ajaisi tänään. Osa kaksivuotiaista on kiinnostuneita asioiden järjestelystä ja luokittelusta ryhmittäin sekä symboleista, numeroista ja kirjaimista.
Kaksivuotiaat kyselevät paljon, mutta he myös turhautuvat helposti, kun eivät osaa ilmaista itseään haluamallaan tavalla. Jos turhautuminen aiheuttaa raivokohtauksen, on parasta vahvistaa lapsen tunteet ääneen sanomalla esimerkiksi: ”Olet vihainen, kun et löydä nallea.” Sen jälkeen voit antaa lapsen rauhoittua itsekseen, mutta pidä häntä kuitenkin silmällä.
Toisto on tärkeää kaksivuotiaalle, oli sitten kyse saman sadun kuulemisesta joka ilta, saman reitin kävelemisestä postilaatikolle tai saman ruoan syömisestä joka päivä. Lapsen tarkkaavaisuus on pitkäjänteisempää kuin ennen. Nyt, kun lapsi on liikkeissään aiempaa voimakkaampi ja notkeampi, hän haluaa mieluummin juosta, hyppiä ja leikkiä pallolla kuin istua paikallaan leikkimässä.
Ei-toivottua käytöstä
Kaksivuotias on hyvin määrätietoinen ja tarmokas, ja tämänikäisten ei-toivottua käytöstä saattaa olla vaikea käsitellä. Lasten täytyy kuitenkin kokea, että he eivät aina voi saada tahtoaan läpi. Heidän on opittava mukautumaan erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin ja harjoittamaan asteittain itsehillintäänsä. Lasten on myös helpompi suhtautua ja hyväksyä tilanne, jos tapahtumien kulku on selkeä ja säännöt selvät, verrattuna tilanteeseen, jonka lopputulokseen he kuvittelevat pystyvänsä vaikuttamaan, jos vain ovat tarpeeksi sitkeitä.
Joskus tosin edessä on tilanne, jonka lopputulosta lapsi ei voi etukäteen tietää. Kyse voi olla isoäidin syntymäpäiväjuhlista tai lääkärintutkimuksesta – ja siksi on ehkä helpottavaa tietää, että kaksivuotias on utelias ja kiinnostunut lähes kaikesta. Siksi saatat onnistua kiinnittämään lapsen huomion ei-toivotusta käytöksestä johonkin toisaalle.
Esimerkkejä harhautusliikkeistä
• Give me five! Sano lapselle ”give me five”, samalla kun nostat kätesi niin, että lapsi voi lyödä kätensä kättäsi vasten. Näytä eri tapoja tehdä sama asia: kummallakin kädellä erikseen, kummallakin kädellä yhtä aikaa, korkealla (”high five”), alhaalla (”low five”) ja muilla, monimutkaisemmilla tavoilla.
• Vaaraton vaihtoehto: Jos lapsi haluaa seistä hakkaamassa jotakin, hanki hänelle kuminen leikkivasara tai ksylofoni ennen raivokohtausta! Jos lapsi haluaa heitellä tavaroita, hanki hänelle pehmeä pallo. Antamalla lapselle vaarattoman vaihtoehdon varjelet kodin helposti särkyviä esineitä.
• Vaihtoleikki. Täytä laatikko, kaappi tai matala hylly lapsen leluilla ja kirjoilla. Jos lapsi on saanut käsiinsä jotain kiellettyä, voit ehdottaa: ”Vaihdetaanko? Laatikossa on varmasti jotain kivaa.”
• Olipa kerran… Kiinnitä lapsen huomio muualle kertomalla pieni tarina lapsesta itsestään. ”Olipa kerran utelias pieni tyttö nimeltään (lapsen nimi)…
• Kysymykset voivat toimia harhautuksena. Voit esimerkiksi kysyä ”Mutta minne nalle onkaan hävinnyt?” tai ”Mennäänkö etsimään pikku kisua?”
Ei ole kovin vaikeaa asettaa rajoja lapsille, jotka saavat riittävästi lohdutusta ollessaan surullisia tai myötäelämistä ollessaan turhautuneita tai vihaisia. Tällöin lapsi tuntee olevansa huomattu ja ymmärretty. Mutta usein aikuisten on helpompi harhauttaa lapsen huomio muualle kuin lohduttaa häntä.
Tehokkaat ohjeet
Lapsen saattaa olla vaikea ymmärtää ohjeita, jotka on muotoiltu kysymyksen muotoon. Jos odotat lapsen tottelevan, mutta muotoilet ohjeen kysymykseksi, on antamasi viesti hämmentävä. Esimerkiksi seuraavat ovat tehokkaita viestejä: ”Siivoa lelut pois nyt”, ”Puhu hiljempaa, nyt kun olemme sisällä”, ”Ei, et saa leikkiä tietokoneella” ja ”Piirrä paperille”.
Ei-vaihe
Jos lapsi sanoo aina ”ei”, kun ehdotat jotain, voit:
• Tehdä siitä leikin: ”Ehditkö tulla ennen kuin olen laskenut kymmeneen?”
• Antaa vaihtoehtoja: ”Haluatko pukea nämä siniset vai unaiset housut?” Anna vain kaksi vaihtoehtoa. Tällaisten ratkaisujen avulla kaksivuotiaalla on tunne, että hän hallitsee tilannetta.
Hyviä leluja
• lelut joissa on numeroita, symboleita ja kirjaimia
• rakennuslelusarjat
• käsinuket
• toimintahahmot tai muut leluhahmot
• nukkekoti
• satukirjat tai lyhyet tarinat
• asfalttiliidut tai liitutaulu
• keinu ja kiipeilytelineet
• kolmipyöräinen
• hiekka- ja vesilelut
• saippuakuplatarvikkeet
• leikkiautot, -kuorma-autot ja -junat
• maatila eläimineen
•leikkieläimet
Näen jotain punaista
Etsi katseellasi tietynvärinen esine, ja anna lapsen arvata sanomalla: ”Näen jotain (väri).” Kun lapsi on löytänyt esineen, vaihtakaa kysyjää.
Valoleikki
Piilota muutama lapsen lelu hämärään tai kokonaan pimeään huoneeseen. Anna lapselle pieni taskulamppu, näytä kuinka se toimii ja auta lasta käyttämään lamppua lelujen etsimiseen. Pikkulapset pitävät taskulamppujen käytöstä, koska ne antavat heille tunteen pimeän hallinnasta ja muuttavat tutun ympäristön erilaiseksi. Ota taskulamppu myös itsellesi siltä varalta, että lapsi ei löytäisikään leluja.
Mikä se on?
Laita pussiin muutama tuttu ja muutama tuntematon esine. Anna lapsen tunnustella pussia (ei saa kurkkia!) ja sanoa, mitä siellä on. Kun lapsi on arvannut, näytä hänelle, mitä pussissa on.
”Viime aikoina pojallani on ollut uusi leikkihuone: eteinen. Hänellä on tapana viihtyä siellä aina iltapäivisin – hän vaihtelee kenkien paikkoja, sovittaa kenkiäni (ja minun pitää tulla ihailemaan), ja sitten hän järjestelee ne takaisin paikoilleen, pareittain. Hänellä on tapana lähteä eteisestä ennen kuin homma on valmis, mutta selvästi näkee, kuinka hauska leikki tämä hänestä on.”
Petri, 2,5-vuotiaan Artun isä
Tasapainottelua
Lapset tuntevat luontaista mielenkiintoa kaikkea sellaista kohtaan, jonka päällä voi tasapainotella – esimerkiksi muuria. Pidä lasta kädestä, kun hän kävellee ja tasapainottelee reunan päällä. Jos kumpikin teistä on sitä mieltä, että homma sujuu, voit päästää käden irti. Kolmivuotis-päivän lähestyessä moni lapsi on valmis ajamaan kolmipyöräistä.
Taideteoksia
Täytä pieniä kuppeja ja kippoja myrkyttömillä väreillä ja näytä, kuinka siveltimiä, sieniä ja muita maalaustarvikkeita voi käyttää. Voit piirtää ympyröiden, kolmioiden ja neliöiden tai kätesi ääriviivat ja lapsi voi sitten värittää ne – mutta tässä iässä harva pysyy viivojen sisällä. Vähiten sotkua tulee, kun teippaat ison piirustuspaperin vahakangasliinaan kiinni. Voit myös käyttää isoa rullaa piirustuspaperia.
Mielikuvitusleikit
Tässä iässä monet lapset alkavat leikkiä toimintahahmoilla tai muilla ihmishahmoilla, jotka he pystyvät sijoittamaan tiettyihin erilaisiin tilanteisiin.
Käsinuket
Tunne siitä, että lelu herää eloon, on lapselle taianomainen kokemus. Osta käsinukkeja tai tee niitä itse. Piirrä sukalle, lapaselle tai paperipussille kasvot. Liimaa villalankaa hiuksiksi, ja leikkaa paperista korvat, sarvet tai hattu. Käytä muutamaa nukkea, ja näyttele niillä pieni satu tai tositarina.
Lelujen lajittelu
Auta lasta lajittelemaan lelunsa joka viikko. Käyttäkää värikkäitä, pyörällisiä laatikoita, jotka ovat sopivan kokoisia (ei liian isoja, jotta lajittelu on kätevää) ja varustettu kuvaetiketeillä. Tämä helpottaa lapsen leikkihetkiä ja sinun valvomistyötäsi.
Näin houkuttelet lapsen leikkimään
• Leiki kauppaa: Täytä kori pienillä laatikoilla ja muilla pakkauksilla, leikkiruoalla tai lehdestä leikatuilla ruoankuvilla. Ota esiin ostoskassi ja leikkirahaa. Vanhasta näppäimistöstä tai taskulaskimesta saa hienon kassakoneen.
• Pukeutumisleikki: Kerää vanhoja koruja, kenkiä, vaatteita ja muuta, joista lapsi voi koota itselleen ja sinulle hauskat asut.
Kohteliaisuus
Jos et ole jo aloittanut, nyt on hyvä aika opettaa yksinkertaisia kohteliaisuuslauseita. Opeta lasta nyt sanomaan ”saisinko…”, ”kiitos” ja ”anteeksi”, ja näin hän osaa käyttäytyä varmemmin erilaisissa myöhemmissä sosiaalisissa tilanteissa. Opeta lasta korjaamaan leikkien aiheuttama sotku sekä kotona että kylässä.
Lue myös:
Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri
Luo hyvät edellytykset lapsen leikeille
Monikkolasten ja erityislasten leikki
Lähteet:
Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm