Viimeksi päivitetty 29.5.2011
Lapset tarvitsevat leluja, jotka innostavat heitä olemaan luovia ja joita voidaan käyttää monella eri tavalla. Parhaat lelut opettavat lasta sosiaalisesti, fyysisesti ja älyllisesti, sillä ne haastavat hänet keksimään itse ja oppimaan jotain uutta maailmasta.
Erinomaisia leluja ovat esimerkiksi pallot, rakennuspalikat, värikynät, magneetit, tarrat ja lelusoittimet. Melkein minkä tahansa ikäisellä lapsella voi olla hauskaa palikkakasan kanssa. Vauva hihkuu naurusta kaataessaan palikoista kasatun rakennelman. Yksivuotias yrittää jo itse kasata tornin palikoista. Viisivuotias taas yrittää rakentaa jotain uutta joka päivä: kaupungin, autotallin, eläinpuiston tai talon.
Lelut virittävät aisteja
Sylilapset tarvitsevat leluja, jotka stimuloivat heidän aistejaan. Vauvaasi kiinnostavia leluja ovat esimerkiksi kuvat, joissa on kirkkaat värit ja selkeät ääriviivat, leikkimatto jumppakaarineen ja värikkäine leluineen, rikkoutumaton peili, pehmeä pieni nukke tai pallo, soittorasia sekä helistin, johon on hauska tarttua tai jota on hyvä pureskella.
Odottamattomia leluelämyksiä
On tärkeää luoda hyvät edellytykset lapsen leikeille. Tämä ei tarkoita sitä, että lapsi, jolla on paljon leluja, oppisi enemmän tai viihtyisi paremmin kuin lapsi, jolla on vähemmän leluja.
Useinhan lapsia kiinnostavat eniten esineet, jotka eivät ole suoraan leluiksi tarkoitettuja. Lasipurkki puolillaan kuivattuja papuja on lapsen mielestä mahtava helistin. Pahvilaatikosta tulee hieno avaruusalus tai pikkukoti. Kattilan paukuttelu puukauhalla antaa lapselle yhtä hienon rytmin tunteen kuin muutkin soittimet, ja ääni on korvia huumaava.
Tärkeintä on olla läsnä
Lapset tarvitsevat aikuisia, jotka ovat heistä kiinnostuneita ja heihin sitoutuneita, jotka viihtyvät heidän seurassaan ja jotka tutkivat maailmaa heidän kanssaan. Yhdessä oleminen luo läheisyyttä ja turvaa. Aito läsnäolosi, aika ja eläytyminen ovat lapsille tärkeämpiä kuin materia
Monet leikeistä ovat täysin riippumattomia tavaroista, ja vaativat vain aikuisen huomiota. Laululeikit, kuten ”körö, körö kirkkoon”, lasten lorut tai omien lorujen keksiminen ovat myös leikkejä ja samalla mainioita lapsen kielenkehityksen kannalta.
Se rakkain pehmolelu
Jos lapsellesi muodostuu erityinen suhde tiettyyn nalleen, nukkeen tai muuhun leluun, saattaa olla hyvä antaa lelun olla lapsella, kun et itse ole lähettyvillä. Nämä lelut voivat toimia eräänlaisina äidin- tai isänkorvikkeina. Ammattilaiset käyttävät tästä usein käsitettä siirtymäobjekti.
Tärkeät esineet saattavat auttaa lastasi käsittelemään rauhattomuuttaan silloin, kun et itse pysty olemaan läsnä. On tärkeää kunnioittaa lapsen pehmolelua, joten älä pese, korjaa tai muuta pehmolelua ilman lapsesi lupaa. Jos suinkin mahdollista, on viisasta ostaa kaappiin varalle toinen identtinen lelu, jos ensimmäinen sattuisi katoamaan.
Kuinka välttää kyllästyminen
Valtava määrä leluja voi saada lapsen ymmälleen, ja lapsi saattaa kyllästyä niihin. Yksi ratkaisu voi olla, että muutamia leluja poistetaan joka kuukausi. Ne palautetaan seuraavassa kuussa ja samalla muutamia leluja taas poistetaan. Lapsesta on hauskaa jälleen nähdä poissa olleet lelut.
Leluja voi myös olla vaikeaa löytää suuresta lelulaatikosta. Tästä syystä pienemmät laatikot, joihin lelut on lajiteltu, ovat parempia. Merkittyihin laatikoihin lajittelusta voi myös tehdä hauskan leikin.
Älä osta liikaa
Paras tapa välttää sitä, ettei leluja kerry liikaa, on tietenkin olla ostamatta niitä liian paljon. Tee lelujen karsinta säännöllisin väliajoin ja heitä pois rikkinäiset tai pois annettavaksi liian kuluneet lelut. Tee jokavuotinen perinne lelujen lahjoittamisesta hyväntekeväisyyskohteisiin, lahjoita niitä pakolaisleireille, kriisikeskuksiin tai muihin hyviin kohteisiin.
Lelujen lahjoittaminen tarjoaa oivan tilaisuuden vedota lapsen antamiseniloon. Vakuuta lapsi siitä, että lelut menevät lapsille, joilla ei ehkä ennestään ole yhtään leluja.
Pyydä vaihtoehtoisia lahjoja
Syntymäpäivinä ja jouluina leluja saadaan usein kerralla paljon. On hyvä miettiä muita vaihtoehtoisia lahjoja, esimerkiksi kokemusten tarjoamista. Elokuva- ja teatteriliput ovat hyviä vaihtoehtoja toivomuslistalle.
Isovanhemmilta, jotka usein mielellään ostavat isoja lahjoja, lapsi voi toivoa koko perheen retkipäivää eläintarhassa tai huvipuistossa. Kirjoista, ääni-kirjoista ja CD-levyistä on lapselle pitkään iloa.
Leikki ja turvallisuus
Älä koskaan jätä pientä lasta leikkimään ilman valvontaa: Pikkulapsi saattaa keksiä luovia, mutta vaarallisia tapoja tutkia ympäristöään. Muista myös säännöllisesti tarkistaa lapsen lelut vaaratilanteiden välttämiseksi, esimerkiksi huomataksesi löystyneet lelujen osat, jotka lapsi voisi nielaista. Lelujen käyttö- ja turvallisuusohjeet kannattaa lukea ennen käyttöönottoa, jotta voit tutustua valmistajan ohjeisiin.
Minkälainen on lapsen leikkiympäristö ulkona? On hyvä tarkistaa myös lapsen lähiympäristö ja mahdolliset riskit, esimerkiksi leikkipaikat, liikenteen aiheuttamat tekijät, sekä ojat, lammet ja muut paikat, jotka voivat aiheuttaa hukkumisvaaran.
Voit myös merkitä lapsen vaatteet nimellä ja puhelinnumerolla (ja muistuttaa lasta siitä, että niissä on merkintä). Pimeänä vuodenaikana tulee lapsella olla vaatteissaan heijastin.
- Pehmoleluissa ei saa olla nappeja, nauhoja tai muuta sellaista, joka voisi aiheuttaa tukehtumisvaaran.
- Tarkista kaikkien alle kolmevuotiaille tarkoitettujen pienten lelujen koko tukehtumisvaaran vuoksi.
- Älä anna lapsen leikkiä yksin leluilla, joissa on niin pitkä naru tai nauha, että se voisi kiertyä lapsen kaulan ympärille ja aiheuttaa tukehtumisvaaran.
- Tutki kuluttajavertailuja ja testejä ennen kuin panostat kalliisiin leluihin.
- Lelut, jotka on tarkoitettu pidettäväksi lähellä korvaa, eivät saa ylittää 80 desibelin äänenvoimakkuutta. Lapsen tulee siis pystyä pitämään lelua korvaa vasten ilman, että kuulo vahingoittuu.
- Harkitse tarkkaan, tilaatko leluja ulkomaisista postimyynnin halpakaupoista. Nämä lelut eivät todennäköisesti ole minkään instanssin tarkastamia, ja saattavat sisältää lähes mitä tahansa.
- Vanhat perintölelut saattavat sisältää ftalaatteja. Ftalaatteja käytetään pehmentäjänä PVC-muoveissa. Jos lapsi pureskelee tai imee tuotteita, joissa on ftalaatteja, voi tästä pitkällä aikavälillä syntyä terveydelle haittaa. Ftalaattien käyttö on nykyisin kielletty lasten leluissa. Lisää tietoa asiasta www.kuluttajavirasto.fi
Lue myös:
Vanhempi on lapsen paras leikkikaveri
Monikkolasten ja erityislasten leikki
Lähteet:
Abrahamsen, Gerd (1999) | Det nödvändiga samspelet | Studentlitteratur, Lund.
Andréasson-Blid, evy (1986) | Bara lek? Tankar och idéer kring barn med handikapp och deras lek | Handikappinst, Bromma.
Auerbach, Stevanne, Ph. D. (1998) | Dr. Toy’s smart play: How to raise a child with a high PQ | St. Martin’s Griffin, New York.
Bergstrom, Joan M., eD. D. (1995) | The best summer ever: A parent’s guide | Tricycle Press, Berkeley, California.
Church, ellen Booth | Foreword by Jenkins, Ella. (1992) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Creativity Institute, The | Children and play | (internet).
Ellison, Sheila (2003) | 365 Games toddlers play | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Frost, Joe l., Wortham, Sue C., Reifel, Stuart (2005) | Play and child developent. Second edition. | Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
Greene, Dr. | Play is your child’s work | (internet).
Hamilton, Leslie (1989) | Child play: 200 Instant crafts and activities for preschoolers | Crown Publishers, Inc.
Hamilton, Leslie (1996) | Child’s play around the world: 170 Crafts, games and projects for two-to-sixyear-olds | A Perigee Book | The Berkley Publishing Group.
Hereford, Nancy-Jo & Schall, Jane. Foreword by Bos, Bev. (1991) | Learning through play: Art: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Hofsten, Kristina (1999) | Stora boken om barn | Prisma, Stockholm.
kettmann, Susan (2005) | The 2,000 best games & activities: Using play to teach curiosity, self-control, kindness and other essential life skills | Sourcebooks, Inc., Naperville, Illinois.
Lieberman, Alicia F. (reprint edition, 1995) | The emotional life of the toddler | Free Press.
Masi, Dr. Wendy S. and Leiderman, Dr. Roni Cohen (2001) (general editors) | Gymboree® Play & music baby play: 100 fun-filled activities to maximize your baby’s potential | Creative Publishing International.
Masi, Dr. Wendy S., Foreword by Dr. Anthony D. Pellegrini (2001) | Gymboree® Play & music toddler play: 100 fun-filled activities to maximize your toddler’s potential | Creative Publishing International.
Miller, Susan, ed. D. Foreword by Schall, Jane. (1991) | Learning through play: Language: A practical guide for teaching young children | Scholastic Inc.
Morris, lisa Rappaport & Schulz, linda. (1989) | Creative play activities for children with disabilities: A resource book for teachers and parents | Developed by the Joseph P. Kennedy, Jr. Foundation. Second
edition | Special Olympics, Inc.
Pruett, kyle D. (1999) | Me, myself and I: How children build their sense of self – 18–13 months | Goddard Press Inc.
Rice, Melanie (1985) | Play together learn together | Kingfisher, New York
Sargent, lauri Winslow (2003) | The power of parent–child play | Tyndale House Publishers, Inc. Wheaton, Illinois.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Three to five years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Segal, Marilyn, Ph. D. (1998) | Your child at play: Two to three years. Completely updated and revised second edition | Newmarket Press, New York.
Smith, lars och Ulvund, Stein erik (1993) | Spädbarnsåldern | Studentlitteratur, Lund. Stiepock, lisa and the experts at FamilyFun Magazine (1998) | FamilyFun’s games on the go | Disney Enterprises, Inc.
Syvenky, Selene, B.S., e.C.D. Child’s Play? It’s more important to your child than your realize! | (internet).
Weston, Denise Chapman & Weston, Mark S. (2000) | Lekfullt föräldraskap | Brain books, Jönköping.
Widerstrom, Anne H. (2005) | Achieving learning goals through play: Teaching young children with special needs. Second edition | Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
Öhman, Margareta (2003) | Empati genom lek och språk | Liber, Stockholm