Vanhemmat arvostavat entistä enemmän sitä, että päiväkodeissa painotetaan luontokasvatusta. Joihinkin luontopäiväkoteihin on jopa jonoa.

Viimeksi päivitetty 24.2.2025

Miltä kuulostaisi luontopäiväkoti, jossa tehtäisiin metsäretkiä vähintään viikoittain ja vanhempainiltoja vietettäisiin kodassa? Entä sellainen päiväkoti, jossa lapset oppisivat luonnon kunnioittamisen ja kierrätyksen merkityksen jo pienenä?

Tällaisille päiväkodeille on entistä enemmän kysyntää, tietää Norlandia Päiväkotien aluejohtaja Jonna Heikkilä. Norlandia Päiväkodit ovat toimineet luontopedagogiikan edelläkävijänä jo yli 30 vuotta, ja tuona aikana ihmisten kiinnostus vastuullisuuteen ja ympäristökasvatukseen on lisääntynyt.

”Lisäksi perheet arvostavat sitä, että lapsi saa päiväkodissa paljon raitista ulkoilmaa. Monesti lapsilla saattaa olla iltaisin harrastuksia tai muita menoja, jolloin on hyvä, että ulkoilua tulee tarpeeksi jo päiväkodissa.”

”Luonto myös rauhoittaa. On hyvä muistaa, että lapsen päiväkotipäivä on eri lailla kuormittava kuin kotona perheen kanssa vietetty aika. Päiväkodissa on paljon lapsia ja aikuisia, ja vaikka kaikki puhuisivat sopivalla äänenvoimakkuudella, melutaso voi silti nousta. Luonto on kuitenkin rauhoittava ympäristö – niin lapselle kuin aikuiselle.”

”Luontopäiväkoti kasvattaa lapsista tulevaisuuden vastuullisia aikuisia”

Kun lapsi viettää luonnossa aikaa pienestä pitäen, hän oppii toimimaan luonnossa kuormittamatta sitä. Lisäksi ympäristöarvoja jaetaan myös lasten huoltajille: esimerkiksi retkieväät ohjeistetaan pakkaamaan rasioihin kelmujen sijaan.

”On ihana nähdä, kuinka jo pienet lapset oppivat keräämään roskat mukaansa, ja majoja rakentaessa pohditaan yhdessä, voiko kaikista puista katkoa oksia. Luontopäiväkoti kasvattaa lapsista vastuullisia, ympäristötietoisia aikuisia.” 

Heikkilä muistuttaa, että metsä tarjoaa myös erinomaisen ympäristön lasten motoristen taitojen kehittämiseen.

”Mikäpä olisi parempi temppurata kuin metsässä, kaatuneiden puiden, kivien ja kantojen päällä!”

Oppiminenkin on Heikkilän mukaan aivan erilaista, kun se tapahtuu metsässä sisätilojen sijaan.

”Metsässä voidaan harjoitella matikkaa esimerkiksi hakemalla viisi eripituista keppiä tai kolme keltaista asiaa. Onhan se aivan eri asia kuin harjoitella näitä asioita sisällä pöydän ääressä istuen.”

”Kaiken kaikkiaan metsästä ja sinne menemisestä tulee lapselle luontainen asia. Ja kaikki me olemme varmasti lukeneet tutkimuksista, joiden mukaan metsällä on rauhoittava vaikutus ja sen bakteerikanta on meille hyväksi.”

Jatkuvaa kehitystyötä

Norlandia Päiväkodit alkoi panostaa luontotoimintaansa toden teolla asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta kymmenisen vuotta sitten. Kyselyn tuloksista selvisi, että vanhemmat arvostivat päiväkodin toiminnassa selkeästi eniten metsäretkiä. Tämän johdosta Norlandiassa alettiin kehittää luontopedagogiikkaa entistä enemmän, ja toiminnan pohjaksi perustettiin Norlandian Go Green -ohjelma yhdessä varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien kanssa. Ohjelmaan kuuluu, että jokainen Norlandia Päiväkoti asettaa itselleen omat tavoitteet luontopainotuksen suhteen ja tarkastelee säännöllisesti niiden täyttymistä itsearvioinnin keinoin.

”Päiväkodit arvioivat sitä, miten paljon viikossa lapsille tarjotaan ympäristökasvatuksen mukaista toimintaa. Arvioinnissa otetaan huomioon mm. se, kuinka usein lapsia viedään metsäretkelle, miten kierrätys on järjestetty tai kuinka paljon luonnonmateriaaleja hyödynnetään esimerkiksi askartelussa”, Heikkilä avaa.

”Jokainen Norlandian päiväkoti soveltaa luontopedagogiikkaa omalla tavallaan. Osa päiväkodeistamme sijaitsee suurten kaupunkien keskustoissa, toisten päiväkotien pihalta taas aukeaa metsä. Tavoitteena on kuitenkin se, että lapset viedään vähintään useampia kertoja viikossa metsäretkelle.” 

Luontotoiminta on otettu huomioon myös päiväkotien varustelussa: monen päiväkodin pihalla on kota tai nuotiopaikka, jossa saatetaan viettää vanhempainiltoja tai nauttia aamiaista lasten kanssa. Lisäksi lasten saatavilla on luonnon tutkimiseen innostavia materiaaleja, kuten suurennuslaseja, luuppeja ja kiikareita.

”Kaksi Norlandia Päiväkotia on myös saanut ”Luonnossa kotonaan” -tunnuksen Suomen Ladulta. Näissä päiväkodeissa lapset ovat jo hyvin suuren osan vuodesta ulkona.”

”Joissain päiväkodeissa taas vietetään sään salliessa luontopäiviä, jolloin otetaan teltat mukaan ja vietetään koko päivä lasten kanssa metsässä päiväunineen ja ruokailuineen. Mukaan otetaan kaikki, myös alle 3-vuotiaat lapset.”

20 vuotta varhaiskasvatuksen kentällä toiminut Heikkilä uskoo, että luontopedagogiikkaan painottuvien päiväkotien suosio ei ole laskemassa. Sen lisäksi, että luontopäiväkoti kiinnostaa lasten vanhempia, se on houkutteleva työpaikka myös varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille.

”Siinä missä 2010-luvun loppupuolella digitaalisuus tuli vahvasti päiväkoteihin, nyt on alettu entistä enemmän painottamaan pehmeitä arvoja. Luontopedagogiikka tukee tätä, ja siihen painottuva päiväkoti kiinnostaa selkeästi myös varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Uskon, että luontopäiväkoti on tulevaisuudessa hyvin nouseva trendi.”

Mitä mieltä olet artikkelista?