Viimeksi päivitetty 17.2.2021
Kelan julkaisemasta tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kolme äitiyspakkaukseen sisältyvää tuotetta on käyttäjien erityisessä suosiossa. Kysely tehtiin vuonna 2018 äitiyspakkauksen saaneille perheille – tuon vuoden äitiyspakkaus sisälsi kaikkiaan 64 tuotetta.
Tarpeellisimmat
- Kylpypyyhe
- Makuupussi
- Peite
Voittajasijalle tarpeellisuudessa kipusi tutkimuksen mukaan kylpypyyhe: sen koki erittäin tarpeelliseksi 86% äideistä. Toiselle sijalle yltäneen makuupussin koki erittäin tarpeelliseksi 85% ja peitteen 84%.
Turhakkeet
Nämä kolme tuotetta – kaikki vuoden 2018 uutuustuotteita – puolestaan koettiin tarpeettomiksi:
- Huopatossut
- Lapasen pidikkeet
- Ensilusikka
Vuoden 2018 äitiyspakkauksessa jaettiin huopatossuja, joilla juhlistettiin 100-vuotiasta Suomea ja 80-vuotiasta äitiyspakkausta. Pienten lasten vanhemmat eivät kuitenkaan ottaneet töppösiä avosylin vastaan.
Huopatossuja piti täysin tarpeettomina peräti 52% kyselyyn vastanneista, lapasen pidikkeitä 20% ja ensilusikkaa 17%. Huopatossuja kritisoitiin erityisesti epäkäytännöllisyyden ja koon vuoksi. Neljä viidestä laatuongelmia huopatossuissa ilmoittaneesta äidista nosti esille, että huopatossut olivat mallinsa vuoksi hankalat tai epämukavat käyttää.
Ensilusikkaan kohdistuneesta kritiikistä suurin osa koski lusikan käytettävyyttä. Avoimien vastauksien perusteella keskeinen ongelma oli lusikan muoto: lusikkaosaa pidettiin liian leveänä vauvan suuhun, kun taas varsiosa oli liian lyhyt.
Pakkauksen haluavat esikoiselleen lähes kaikki
Kun perheeseen syntyy ensimmäinen lapsi, hänelle halutaan useimmiten äitiyspakkaus: Kelan tutkimuksen mukaan pakkauksen valitsee rahallisen korvauksen sijaan 95 prosenttia perheistä.
Äitiyspakkauksesta ollaan ylpeitä suomalaisena instituutiona ja sukupolvia yhdistävänä perinteenä. Kelan kyselyyn vastanneet toivoivat, että tulevaisuudessa pakkausta kehitettäisiin ekologisempaan suuntaan lisäämällä esimerkiksi pakkauksen tuotteisiin liittyvää valinnanvapautta. Moni oli myös valmis vähentämään pakkauksen tuotevalikoimaa, mikäli se takaisi tuotteiden entistäkin paremman laadun ja tuotevalikoiman kotimaisuuden.
Lähde: Kelan kyselytutkimus 2020