Kuljettajan väsymys lisää onnettomuuden riskiä, samoin huomion herpaantuminen liikenteestä lapsen vaatiessa huomiota takapenkillä – turvallisuus paranee merkittävästi, jos kuljettajan lisäksi autossa on toinenkin aikuinen.

Viimeksi päivitetty 3.10.2023

Takapenkille kääntyminen, tutin poimiminen auton lattialta tai edes liian intensiivinen keskittyminen turvaistuimessa matkustavaan lapseen saattavat olla väsyneelle kuljettajalle kohtalokkaita virheitä.

 



 

Liikenneturvan suunnittelija ja Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Ida Maasalo tarkastelee uusimmassa tutkimuksessaan kuolemaan johtaneita kolareita, joissa kuljettajalla on ollut ajoneuvossa lapsi.

”Lapsen kanssa ajaneet kuljettajat tyypillisesti välttävät riskikäyttäytymistä: he eivät ole päihteiden vaikutuksen alaisia tai aja ylinopeutta. Onnettomuudet tapahtuvat yleensä juuri silloin, kun ajaminen mielletään ”helpoksi”: risteysalueen ulkopuolella, suorahkolla tien pätkällä”, Maasalo kertoo.

Väsymys saa huomion herpaantumaan

”Tutkimusten perusteella tiedetään myös, että kuljettajan väsymys on merkittävä onnettomuusriskiä nostava tekijä, minkä nyt sanoo maalaisjärkikin. Pienten lasten vanhemmat puolestaan ovat tunnetusti erittäin väsynyt ihmisryhmä – kannattaakin siis tosissaan harkita, minkälaisessa väsymyksen tilassa rattiin kannattaa hypätä ja milloin jättää auto pihaan”, Maasalo sanoo.

Maasalon aiemmat tutkimukset viittaavat siihen, että mitä pienempi kyydissä oleva lapsi on, sitä enemmän hän kuljettajan keskittymistä haittaa.

Riski aiheuttaa onnettomuus puolestaan laski selkeästi, jos autossa oli vauvan ja kuljettajan lisäksi toinen aikuinen – tällöin matkustaja pystyy huolehtimaan lapsen tarpeista ja kuljettaja keskittymään ajamiseen.

Naiset useammin lapsen kuljettajina?

Maasalon tutkimuksen mukaan yksin lapsen kanssa ajaneilla naiskuljettajilla oli yli kaksinkertainen määrä onnettomuuksia (10 861 kolaria) verrattuna yksin lapsen kanssa ajaneisiin mieskuljettajiin (4455 kolaria).

”Tämä saattaa kuitenkin olla vain osoitus siitä, että naiset ajavat yksin lapsen kanssa paljon useammin kuin miehet”, Maasalo huomauttaa.

Yleinen onnettomuustyyppi aineistossa oli kaistalta suistuminen – ympäristön haastavuudella tai esimerkiksi säätilalla ei ollut yleensä vaikutusta onnettomuuksiin, vaan onnettomuustilastoissa korostuu luultavasti auton sisällä ollut häiriötekijä – mitä todennäköisimmin juuri lapsi.

Lähde: Ida Maasalo: Drivers with child passengers: distracted but cautious?

Mitä mieltä olet artikkelista?