Perhe-elämä pyörii ensimmäiset kuukaudet uuden tulokkaan tarpeiden ja rutiinien ympärillä, ja niin pitää ollakin.Vähitellen lapsi alkaa kuitenkin mukautua perheen rutiineihin ja yleisiin käyttäytymissääntöihin.

Viimeksi päivitetty 1.6.2011

Tänä kautena lapsi alkaa vähitellen liikehtiä lattialla. Hän kiemurtelee, ryömii, kohottautuu huonekaluja vasten ja jotkut alkavat myös kävellä jo ilman tukea. Maailmasta tulee vielä jännittävämpi paikka mutta myös vaarallisempi.

 



 

Tärkeä ”ei”

Monet vanhemmat ottavat nyt käyttöön sanan ”ei” osoittaakseen lapselle, että voi olla vaarallista koskea tiettyihin esineisiin.

Lue myös: Kasvatus on opastamista

Lapsen muisti ja ymmärrys oppivat tässä iässä vain rajallisesti, mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Luo mieluummin edellytyksiä sille, että lapsi voi tutkia ympäristöään turvallisella tavalla, niin sinun ei tarvitse koko ajan rajoittaa hänen toimintaansa.

Osoita, että olet käsittänyt, mitä lapsi yrittää ilmoittaa sinulle. Lapsi saa intoa ja turvallisuudentunnetta jatkaa ilmaisuaan, jossa hän vähitellen kehittyy.  Kun lapsen tarkkaavaisuuden kesto pitenee, voit vähitellen etsiä tilanteita, joissa sinä ja lapsi pystytte yhdessä katsomaan jotain. Se voi olla vaikka leikkikalu, seinällä oleva taulu tai lamppu.

Alle yksivuotiasta on vaikeaa saada katsomaan jotain osoittamaasi kohdetta. On parasta, että sinä tarkkailet, mihin lapsi tuntee kiinnostusta. Silloin voit jutella lapselle siitä mitä katsotte. Lapsi katsoo nyt vuorotellen sinua ja puheena olevaa esinettä. Näin luodaan yhteisiä elämyksiä, joissa lapsi koko ajan oppii jotain ympäristöstään.

Lue myös: Kasvatus alkaa kommunikoinnilla

Lapsi alkaa jo kiinnostua toisista lapsista

Tässä iässä ei vielä voida puhua siitä, että lapsi varsinaisesti leikkisi muiden lasten kanssa, mutta saatat huomata, että lapsesi on kiinnostunut toisista lapsista. Voit nähdä esimerkin ns. rinnakkaisleikistä, jolloin lapsi leikkii muiden rinnalla mutta pysyttelee omien tavaroidensa parissa. Kehittyneempi muoto tästä on se, missä lapset leikkivät rinnakkain mutta osoittavat kiinnostusta toisiaan kohtaan.

Lapsi sopeutuu arkeen

Perhe-elämä on näihin aikoihin asti pyörinyt pikkuisen tarpeiden ja rutiinien ympärillä, ja niin pitää ollakin lapsen ensi kuukausina. Mutta nyt lapsi alkaa vähitellen mukautua perheen rutiineihin ja yleisiin käyttäytymissääntöihin. Jos lapsi on ottanut tavakseen heittää mukinsa lattialle joka aterialla, siihen pitää reagoida ilmaisemalla, ettei se ole oikein. Voit sanoa ”ei” ja ottaa kiinni lapsen kädestä, kun hän on heittämässä mukia, tai voit myös siirtää mukin ulommas.

Kun olet aloittamassa vähin erin tällaista kasvatusta, on tärkeää, että koko ajan pohdit, kuinka paljon lapsi ymmärtää näistä toimenpiteistä. On myös syytä ottaa huomioon se, että on ero lapsen toiveilla ja tarpeilla. Sinun tehtävänäsi on tyydyttää lapsen tarpeet, mutta se ei edellytä sitä, että kaikki toiveet pitäisi täyttää.

Kasvatus alkaa unirutiineista

Nukkumisasioissa saatetaan tarvita johdonmukaista kasvattamista jopa ennen yhden vuoden ikää. Lapsi ei ehkä ole onnistunut löytämään hyvää vuorokausirytmiä omin voimin. Aikaa myöten asia voi koetella lapsen ja perheen voimia. Silloin lapsi tarvitsee apuasi. Usein auttaa, kun luo mukavia ja nopeita rutiineja nukkumaan käynnin edelle. Lapsi oppii tunnistamaan rutiinit ja ymmärtää, että on nukkuma-aika.

Nukkumisvaikeudet ja nukuttaminen voivat olla ongelmallisia koko perheelle. Mitä aikaisemmin ryhdyt luomaan hyviä käytäntöjä, sitä parempi. Hyvät rutiinit nukkumaan mennessä tulevat olemaan tärkeitä vielä monina vuosina, vaikkakin rutiinien sisältö tietysti muuttuu lapsen varttuessa.

Lue myös:

Parivuotias tarvitsee rajoja ja kehuja

Uhmaikäinen kasvaa itsenäiseksi

Leikki-ikäinen oppii tekojensa seuraukset

Lähteet:

Gustafsson, Lars H. | Kunsten å lose et barn | Cappelen 2003
Coloroso, Barbara | Växa med ansvar: uppfostra trygga, ansvarskännande och kärleksfulla barn | Richter, 2005
Gustafsson, Lars H. | Kunsten å lose et barn | Cappelen, 2003
Hiranandani, Veera | Lapsen kehitys. 0-6-vuotiaan virstanpylväät | Vau’kirja, 2006
Hougaard, Bent | Curling-vanhemmat ja lapsityrannit: järkevän kasvattajan käsikirja, suom. Virpi Vainikainen | WSOY, 2005
Kemppinen, Pertti, ja Rouvinen-Kemppinen, Katriina | Lasten kasvatuksen aarrearkku | Kannustusvalmennus P & K, 2004
Launes, egil, ja svedsen, knut Halfdan | Foreldrehjelpen. Oppdragelse som virker | Cappelen, 2006
Rye, Henning | Foreldre-barn-samspill. 0-1 år. En veiledning til foreldre: Du og jeg | Vett & Viten, 1996
Rye, Henning | Foreldre-barn-samspill. 1-3 år. En veiledning til foreldre: Sammen ut i verden | Vett & Viten, 1996
Rye, Henning | Tidig hjelp til bedre samspill. Nye metoder og nye muligheter | Universitetsforlaget, 1993 ulvund, stein erik | Forstå barnet ditt 0-2 | Cappelen, 2004
Wahlgren, anna | Lapsikirja: lasten hoito ja kasvatus, suom. Pirkko Talvio-Jaatinen | Tammi, 1996

Mitä mieltä olet artikkelista?